تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024

سرخط خبرها

تراکتور در آستانه واگذاری اخراج تحقیرآمیز آلگری از یوونتوس دژاگه کفش‌های خود را آویخت فساد بیخ گلوی مدیران فوتبال مخوف‌ترین زوج فوتبال ایران در پرسپولیس پرسپولیس، قدرتمندترین میهمان لیگ برتر کیمیا علیزاده قهرمان تکواندو اروپا شد اینچه‌درگاهی رئیس فدراسیون ژیمناستیک شد تاکتیک نبوغ‌آمیز برای ربودن کیلیان پرسپولیس موقتاً در صدر بیرانوند در آستانه تمدید، قید ۶۰میلیارد را زد چمن یادگار مناسب بازی تراکتور نیست عوارض ورزش با شکم‌خالی افراط در ورزش فاجعه در تاریخ منچستریونایتد دختری با موهای قرمز قهرمانی اسماعیلی در بوکس سنگین‌وزن جوانان آسیا تاریخ‌سازی کیانی در آستانه المپیک پیروزی اسکواش‌بازان ایران در روز نخست نوشاد در جمع ۳۲ بازیکن برتر ادای احترام زیبا به مادران بازیکنان رئیس کمیته دوچرخه‌سواری سالنی انتخاب شد تفاوت مدل واگذاری استقلال و پرسپولیس به زبان ساده! ورزش قم در کشاکش وعده‌ها ۴ بوکسور تیم ملی در رینگ رکوردشکنی دوباره عبدلی در ۱۰۰ متر آزاد رقابت ۲۱۰ مبارز در ساندا و تالو قم ۱ جام از دست اوسمار و سرخ‌ها سُر خورد پاداش قهرمان انتخابی تیم‌ملی زهرا کیانی بازهم قهرمان شد رکوردشکنی بانوی سنگ‌نوردی برنامه فدراسیون شنا برای ورود به المپیک اپه و فلوره ایران به دنبال سهمیه المپیک شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن رکسهام شگفت‌انگیز، ترکیب رؤیایی هالیوود و فوتبال آمادگی بازیکنان در گرو برگزاری مسابقات لیگ تأثیر رشد ورزش با برگزاری مسابقات‌ ورزشی سید قید والیبال ایران را زد سایه پرسپولیس روی صدر افتاد احیای لیگ تکواندو استان قم بعد از سالیان متمادی پدیده تیم ملی تکواندو ایران هم به آلمان رفت ستاره‌های صدر لیست تمدیدی پرسپولیس ورزش و روزه‌داری مهاجرت ملی‌پوش سابق تکواندو به آمریکا جدایی جهانبخش از فاینورد قهرمانی دختران هاکی‌روی‌یخ رئیس چلسی رفتنی شد! ژابی سوپراستار شماره یک جهان حال خوب ژرمن‌ها با بازگشت مهندس تونی صعود زودهنگام تیم ملی به‌دور نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶

4

ووشو سرچشمه تمام رشته‌های ورزشی رزمی

  • کد خبر : 6914
  • 06 فروردین 1403 - 12:18
ووشو سرچشمه تمام رشته‌های ورزشی رزمی
فلسفه ورزش ووشو به ۵۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد و از گذشته تا امروز فلسفه اصلی آن یعنی رشد و پرورش بدن، روح و ذهن همچنان ثابت مانده و تغییر نکرده است.

به گزارش “ورزش پارسی” ووشو از دسته ورزش‌های گروهی رزمی و زیر مجموعه‌ای از کونگ‌فو است. مهد رشد این ورزش، کشور چین است. ووشو سرچشمه تمام رشته‌های ورزشی رزمی است. ووشو در شیوه‌ها و سبک‌های مختلفی تعریف شده است که هر کدام تکنیک‌ها، تاکتیک‌ها و قواعد خاص خود را دارند.

 تفاوت سبک‌ها در واقع موجب تنوع در شیوه‌های مبارزه شده است؛ اما به‌طورکلی فلسفه آن طی ۵۰۰۰ سال پیشرفت تغییر نکرده است. ورزش ووشو فقط مفهوم حمله‌کردن و دفاع‌کردن را در بر نمی‌گیرد، بلکه برای رشد و پرورش بدن، ذهن و روح انجام می‌شود.

ووشو سرچشمه تمام رشته‌های ورزشی رزمی

 ووشو از دو واژه وو (wu) و شو (shu) تشکیل شده است. وو در زبان چینی به‌صورت دو نویسه zhi به معنی دست‌کشیدن و Ge که نوعی سلاح جنگی قدیمی است، نوشته می‌شود.

 نویسه wu در واقع از دست‌کشیدن از مبارزه و صلح می‌گوید؛ بنابراین ووشو علاوه بر تقویت سلامت بدن یک نوع تمرین برای ذهن و توجه به ارزش‌های اخلاقی است.

 برخلاف کونگ‌فو که هنوز بر سبک سنتی باقی‌مانده است، ووشو تغییرات زیادی کرده است. تغییراتی مانند دویدن روی دیوار و وارو زدن، چرخش ۷۲۰ درجه حین حرکت تورنادو و پروانه چرخشی.

 ووشو ابتدایی بر جابه‌جایی و پریدن با کمر صاف و بازوهای باز و بلندشدن از حالت دولا به کمک کف دست و بازو تأکید دارد. همچنین پرش با پای صاف مانند پرش کششی از روبرو و کنار و پرش هلالی روبه‌داخل و رو به بیرون.

 افراد بااستعداد پس از شش ماه می‌توانند پرش پروانه را یاد بگیرند. چنانچه در بخش ورزش و تناسب‌اندام نمناک اشاره شده است ووشو یک ورزش درونی و بیرونی برای ذهن و بدن است و فرد را از نظر بدنی و روانی برای مبارزه آماده می‌کند.

ووشو سرچشمه تمام رشته‌های ورزشی رزمی

 واژه wu در ورزش ووشو پنج معنی دارد؛ جنگ، مبارزه، زدوخورد، تمرین و حرکات موزون.

 بدن باید نیروی کافی برای تمرینات روزانه‌ای مانند دویدن و وزنه‌برداری را داشته باشد. این یک قانون نیست، اما برای ارتقای به سطوح بالاتر تناسب‌اندام ملاک است.

 انجام هرگونه تمرین مقابل مقاومت بیشینه بدن، قدرت بیشینه نام دارد. این سطح برای ووشوکاران بسیار حائز اهمیت است، آن‌ها باید بیشینه قدرت بدن خود را تاحدامکان بالا ببرند.

 برای این کار ووشوکاران باید تمرینات مشخصی را در ست‌های مختلف انجام دهند. هر ست باید ۳ تا ۷ مرتبه انجام شود و سختی تمرین باید از کم به متوسط و زیاد تغییر کند.

 برای افزایش قدرت بیشینه تمرین‌ها باید با حداکثر سرعت انجام شوند.

ووشو سرچشمه تمام رشته‌های ورزشی رزمی

قدرت بیشینه به سه بخش تقسیم می‌شود:

 ۱- قدرت شروع: شامل پرورش عضلات برای مرحله شروع مبارزه است.

 ۲- قدرت سرعت: شامل توانایی یک فرد در کاهش مقاومت بدن با بیشترین سرعت است.

 ۳- سرعت قدرت: توانایی رسیدن به بیشترین مقاومت با بیشترین سرعت که با نام نیرو نیز شناخته می‌شود.

 در ووشو برای جابه‌جایی صحیح، باید بدنی منعطف و قوی داشته باشید و توانایی انجام پرش، پشتک و وارو را نیز داشته باشید.

ووشو سرچشمه تمام رشته‌های ورزشی رزمی

سبک‌های ورزش ووشو

 چنانچه در بخش ورزش و تناسب‌اندام نمناک گفته شده است سه سبک اصلی ورزش پرهیجان ووشو تای چی، چانگ چوان و نان چوان هستند که در مسابقات بین‌المللی فرم‌های استاندارد و حرفه‌ای از این سبک‌ها اجرا می‌شود.

ووشو سرچشمه تمام رشته‌های ورزشی رزمی

 “تای چی چوان”

 سبکی است که بر پایه انرژی چی بنا شده است و به در واقع تقویت بدن هم از لحاظ جسمی و هم روحی پرداخته است. در این سبک حرکات آرام همراه با تنفس اصولی انرژی بدن را نظم بخشیده و تنظیم می‌کند.

ووشو سرچشمه تمام رشته‌های ورزشی رزمی

 “چانگ چوان”

 در واقع شامل سبک‌های شمالی کونگ‌فو است و در تعریف این سبک باید گفت واژه چانگ چوان به معنای مشت بلند است. در توضیح جزئیات این سبک گفتنی است در این سبک از حرکات با دستان و پاهای کشیده و حرکات زیبای آکروباتیک استفاده می‌شود.

ووشو سرچشمه تمام رشته‌های ورزشی رزمی

 “نان چوان”

 سبک بعدی نان چوان شامل سبک‌های جنوبی کونگ‌فو است و بیشتر حرکات آن انفجاری و با سرعت است که نشان‌دهندهٔ درگیری‌های نزدیک است.

4/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه : https://varzesheparsi.ir/?p=6914

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و الفاظ رکیک باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.